2009 – Mostovi spajaju obale i ljude
Mostovi spajaju obale i ljude
Čuvari starih i graditelji novih mostova
Džafer Obradović
Odluka Matičnog odbora BZK “Preporod” da konkurs za najuspješnije literarne i likovne radove učenika osnovnih škola iz Bosne i Hercegovine postane tradicionalan, pokazala je svoj puni smisao i opravdanje već dvije godine nakon njegovog ustanovljenja. Kao i prošle, tako je i ove godine odziv učenika na njega bio izuzetno masovan, a, po kvalitetu radova, i prilično respektabilan. Sama činjenica da su na konkurs pristigla 2902 rada, od toga 1310 literarnih i 1592 likovna i to iz 169 škola iz čitave Bosne i Hercegovine, dovoljno govori o opravdanosti osmišljenog, planskog i sistematskog poticanja i potpomaganja ovog oblika stvaralaštva mladih, u čemu BZK “Preporod” vidi i svoju ulogu i svoju obavezu.
Tema ovogodišnjeg konkursa bila je “Mostovi spajaju obale i ljude”, a razlozi za njezin izbor sadržani su u činjenici što je ovo poslijeratno vrijeme još uvijek u znaku obnavljanja starih i izgradnje novih mostova kako na našim rijekama, tako i onih duhovnih i kulturnih među ljudima i narodima. Primjer za to je mostarski Stari most koji je u svome bitnom značenju mnogo više negoli obična građevina za prelaz preko rijeke Neretve. On je i najčešća asocijacija mladih stvaralaca pri spomenu riječi “most”, te zato i najzastupljeniji motiv njihovih likovnih ali i literarnih radova. Da li zbog svoje upečatljive ljepote i impozantnosti, zbog svoje uloge i značaja u našoj burnoj prošlosti i tragičnog usuda u nedavnim ratnim zbivanjima, ili pak nečega trećeg, tek ovom mostu je posvećeno najviše radova prispjelih na ovogodišnji “Preporodov” konkurs. U njima, pored žaljenja zbog njegovog divljačkog rušenja i nepodijeljene osude tog čina, preovladavaju radost i oduševljenje zbog njegove ponovne izgradnje i skorašnjeg otvaranja.
Pa ipak, Stari most je tek prikladan simbol svih mostova na svijetu, a pogotovo onih bosanskohercegovačkih čija sudbina s vremena na vrijeme poprima tragično značenje pa umjesto da služe svojoj osnovnoj svrsi povezivanja i zbližavanja ljudi, zadobivaju posve drugu ulogu i postaju kamen smutnje i neprijateljstva. Ali, za tu njihovu zlehudu sudbinu nisu krivi mostovi nego ljudi, a među njima je oduvijek bilo onih koji prave, čuvaju, poštuju i veličaju mostove i onih koji ih ruše i oskrnavljuju.
Da djeca pripadaju onoj prvoj vrsti ljudskih bića, odnosno poklonicima i ljubiteljima mostova, pokazao je i ovaj naš konkurs. Sve radove prispjele na njega odlikuje bezrezervna odanost ideji mostoljublja. Njihovi mali pametni autori, čuvari starih i graditelji novih bosanskohercegovačkih mostova, skoro redovno naglašavaju kako mostovi nisu tek “obične građevine” niti puka masa kamena, betona, željeza ili drveta kojim se premošćuje rijeka.
“Most je simbol života”, piše u svome radu Alem Bajrić, učenik “Treće osnovne škole” iz Oboraka; “Mostovi su krila ptica”, tvrdi Mirsad Bogdanić, učenik O.Š. “Husein ef. Đozo” iz Goražda; “Mostovi su vječni simboli spajanja”, kaže Emina Alić, učenica “Prve osnovne škole” iz Bugojna; “Mostovi su niti koje premošćuju naše nesuglasice”, nadodaje Ena Humačkić, učenica “Šeste osnovne škole” iz Mostara. A za Zanu Begić, učenicu O.Š. “Vladislav Skarić” iz Sarajeva, “mostovi su poput nada što nas snaže u vječitoj potrazi za dobrotom”. Ena Radončić, učenica O.Š. “Grbavica II” iz Sarajeva, tvrdi kako “mostovi spajaju proljeće i plave ljubičice”, dok je Edin Begić, učenik O.Š. “Grbavica I”, ubjeđenja da “izgraditi most znači naći čovjeka, a u njemu sebe”. Emir Šator, učenik O.Š. “Vladislav Skarić” iz Sarajeva, ulogu mosta izražava stihom:
Obale dvije, a jedna rijeka,
desna je lijevoj tako daleka.
Spojiti njih, njihove ljude,
da desna lijevoj bliska bude;
Azra Kadić, učenica O. Š. “9. maj” iz Pazarića, svoju pjesničku metaforu mosta iskazuje ovako:
Dvije se ruke preko rijeke pružile,
dvije strane rijeke združile.
Osim što spajaju obale, ljude, narode, civilizacije … mostovi služe i za zbližavanje “srodnih duša sa suprotnih obala”, kako to u svome literarnom radu kaže Vedad Livnjak, učenik O.Š. “Mehmed-beg Kapetanović Ljubušak” iz Sarajeva, ali i za rađanje novih ljubavi i trajnih prijateljstava.
Izgraditi most znači uljepšati svijet i učiniti beskrajno dobro i korisno djelo, a srušiti ga znači oskrnaviti svijet i postati ljudski izrod i zločinac. Zato Semir Kozarac, učenik O.Š. “27. maj” iz Velagića, i kaže:
Ali mnogo će krivice nositi na duši
onaj koji mostove prijateljstva ruši,
Selma Isabegović, učenica O.Š. “Kreka” iz Tuzle, nadodaje: “Srušeni most je kao biljka bez korijena, kao život bez sunca”.
A čak i kad se poruši most, ne nestaje sjećanje na njega, na njegovu ljepotu i blagodat. Tako barem u svome literarnom radu tvrdi Emina Alić, učenica “Prve osnovne škole” iz Bugojna: “Može se srušiti most, ali priča o njemu ostaje urezana u srcima ljudi koje je on spajao”.
I zato, treba graditi a ne rušiti mostove, jer se tako grade povjerenje i ljubav među ljudima. Treba graditi mostove i povezivati suprotne obale. Jedino se tako ovaj svijet može sačuvati od zla, beščašća i mržnje koja obesmišljava ljudski život. Naši mali pametni umjetnici to najbolje znaju i osjećaju pa zato odraslima i poručuju: “Gradite mostove, mostove prijateljstva i ljubavi, a mi djeca ćemo sigurno nastojati da oni to i ostanu, jer smo, ustvari, mi vaš most između sadašnjosti i sretnije budućnosti” (Anisa Krbezlija, učenica O.Š. “9. maj” iz Pazarića).
U Bosni i Hercegovini ima mnogo rijeka, a po njima je nanizano nebrojeno lijepih i znamenitih mostova. Osim čuvenog Starog mosta u Mostaru, koji će uskoro ponovo zablistati svojom jedinstvenom ljepotom i skladnošću svoga vitkog kamenog luka, tu su još i Most Mehmed-paše Sokolovića u Višegradu, Most na Žepi, Kozja ćuprija iznad Sarajeva i brojni drugi sarajevski mostovi, mostovi na Savi, Uni, Vrbasu, Drini itd. Većina ovih mostova poslužila je kao inspiracija i malim likovnim umjetnicima koji su se i ove godine u velikom broju javili na naš konkurs.
Njihove slike, crteži i raznovrsne likovne instalacije prepune su vedrog i ljupkog kolorita, ali na njima su vidljivi i mračni, pesimistični tonovi izazvani ratnim stradanjima i razaranjima mostova. Te tamne mrlje na čistim stvaralačkim dušama naših malih slikara najteže su optužbe oholim i zlim nakanama gospodara rata i rušilaštva. S druge strane, sa suprotnih obala rijeke ispružene i stisnute dječije ruke što je vrlo čest motiv likovnih radova učenika poruka je odraslim kakav svijet i kakve mostove među ljudima mladi žele.
I u oblasti likovnog stvaralaštva najprisutnija preokupacija učeničkih radova je mostarski Stari most. Ali raduje činjenica da je daleko više radova na kojima je dječijom imaginacijom Stari most ponovo izgrađen, nego onih na kojima je srušen. Posebno su dojmljive slike učenika najnižih razreda što ukazuje na stvaralačku inventivnost, maštovitost i uspješan pedagoški odgoj djece rođene u vrijeme rata ili neposredno nakon njega.
Od zaista velikog broja zanimljivih i kvalitetnih učeničkih radova prijavljenih na konkurs i ove je godine bilo vrlo teško odabrati one najbolje. Stoga je žiri u sastavu: Bisera Alikadić, Mujo Musagić i Džafer Obradović (za literarne radove), te Azra Begić, Jasminko Mulaomerović i Mušo Šahman (za likovne radove) i Hatidža Duman (koordinator konkursa) imao neobično zahtjevan i nimalo lahak zadatak. Nakon dugog, temeljitog i pažljivog odabiranja i vrednovanja svih prispjelih radova žiri je odlučio sljedeće:
U oblasti literarnih radova prvo mjesto je dodijeljeno radu Aide Đulić, učenice VI razreda O.Š. “Zalik” iz Mostara područno odjeljenje Gubavica;drugo mjesto je dodijeljeno radu Aldijane Dervišić, učenice VIII razreda “Prve osnovne škole” iz Donjeg Vakufa, a treće mjesto ravnopravno dijele radovi Đanija Obada, učenika VII razreda “Šeste osnovne škole” iz Mostara i Inde Mulaahmetović, učenice III razreda O.Š. “Mirsad Prnjavorac” iz Vogošće;
U oblasti likovnih radova prvo mjesto ravnopravno dIjele radovi Selmana Ferdija, učenika VIII razreda O.Š. “Gornje Prekounje” iz Ripča kod Bihaća i Marka Bojića, učenika O.Š. “PorodicA ef. Ramić” iz Semizovca; drugo mjesto ravnopravno dijele radovi Medine Čilić, učenice IV razreda O.Š. “Suljo Čilić” iz Glogošnice i Ahmeda Ćosovića, učenika III razreda O.Š. “Musa Ćazim Ćatić” iz Sarajeva, a treće mjesto ravnopravno dijele radovi Emina Beganovića, učenika I razreda O.Š. “Safvet-beg Bašagić” iz Sarajeva i Ajle Šetkić, učenice I razreda “Treće osnovne škole” sa Ilidže.
Žiri je također proglasio po tri najuspješnija nastavnika u realizaciji teme konkursa. U oblasti literarnog stvaralaštva to su: Zijada Guzin iz “Šeste osnovne škole” Mostar, Razija Bajtarević iz O.Š. “Čengić Vila I” Sarajevo i Nevzeta Habibović iz O.Š. “Kladanj” iz Tuholja, a u oblasti likovnog stvaralaštva: Safija Beširević iz O.Š. “Srednje” Srednje, Mirza Ibrahimpašić iz O.Š. “Gornje Prekounje” Ripač kod Bihaća i Majda Spasojević iz O.Š. “Hasan Kaimija” Sarajevo.
Izvjestan broj kako likovnih tako i literarnih radova bit će prezentiran i na izložbi koja se priređuje u Galeriji BZK “Preporod” u Sarajevu. Prilikom otvaranja izložbe bit će proglašeni najuspješniji učenici i nastavnici koji su svojim radovima učestvovali na ovogodišnjem “Preporodovom” konkursu.
Njima, kao i svim ostalim učesnicima koji su doprinijeli uspjehu ove sad već tradicionalne smotre stvaralaštva mladih, najsrdačnije se zahvaljujemo i pozivamo ih da i sljedeće godine u njoj sudjeluju. Jer i na taj će način pomoći svima nama da izgradimo nove, lijepe i trajne mostove preko kojih ćemo zakoračiti u sretniju budućnost.